تربیت اقتصادی
تربیت اقتصادی:
تربیت اقتصادی ایجاد آمادگی های لازم در متربی به نحوی که ضمن شناختن استعداد اقتصادی خود بتواند آن را به بهترین وجه شکوفا کند و با اتخاذ میانه روی از منابع موجود به نحوی بهره برداری کند که ممکن و میسر باشد و در طریق تولید توزیع و مصرف شریعت الهی را در نظر داشته باشد و همه این فعالیت ها را در جهت قرب به خدا و کسب رضای او انجام دهد.آموزش میانه روی هم آدمی را از بخل و امساک به دور می کند و هم مانع اسراف می شود و این امر یکی از ویژگی های انسان های متقی است.در زندگی هر کودک زمانی فرا می رسد که حس پیش بینی روز مبادا و خالی بودن جیب او را متوجه عواقب بی پولی و پس انداز می کند و در اینجاست که نیاز به داشتن مسئولیت مالی برای کودک احساس می شود، ما این نیاز را پول توجیبی می نامیم این مقوله معمولاً از سن 5 یا 6 سالگی آغاز می شود. ما به کودکان پول توجیبی می دهیم چون با این کار مدیریت مالی را به آنها آموزش می دهیم. کودکانی که مجبور به مبارزه و تلاش برای مسائل پولی می شوند نه تنها مسئولیت مالی بیشتری پیدا می کنند بلکه در تمامی زمینه های زندگی نیز مسئول بار می آیند...
در انجام کار:
- سعی بر این است هرکس به کاری وادار شود اگرچه از لحاظ مالی بی نیاز از کار باشد.
- کار وظیفه ای مذهبی و اجتماعی است.
- برای انجام آن تمرین و آموزش مطرح است.
- در انجام کار رعایت تقوا اصل است.
- رعایت عرف در آغاز و فرجام کار باید مورد نظر باشد.
- مصلحت این است که فرد، خود و مرارت کار را در یابد.
- سرپرستی و مدیریت جمعی برای کار بد نیست ولی نه به خاطر استثمار آنها بلکه به خاطر هدایت و افزایش در تولید.
- حد کار بر اساس عرف شرع قریب یک سوم اوقات شبانه روز است.
- علاقه به کار ضروری است ولی نه به گونه ای که از دیگر امور لازم باز مانند.
- در عین فرار از خطر بخشی از آن را برای ممارست ها باید پذیرا باشد.
- تجربه آزاد برای انتخاب کار مورد نظر است.
پایه گذاری اولیه:
- در تولید و کار از مرحله کودکی باید آغاز کرد.
- تمرین کار برای کودک به صورت بازی و تفریح و انجام اموری ساده است.
- از حس انتخاب کودک در امر کار باید مدد گرفت.
- دستکاری اشیا تا حدودی که لطمه و خطری نزاید مجاز است.
- مشارکت در امور خانه نوعی کار و ضروری است.
- همراهی با پدر خود موجب آموزش های سریع است.
- از همان آغاز زندگی باید او را از مفاسد و آلودگی، تخریب و ویرانی و تعقیب اهداف شوم باز داشت.
- روح کشف و تحقیق و انتخاب از همان آغاز باید در کودک دمیده شود.
- اصالت کار و شریف بودن باید مدنظر باشد.
- باید به ایجاد و تمرین و تجربه پرداخت.
- کار تولیدی برای کودکان 5 ساله هم ممکن است.
- کار کودک نباید لذت را از زندگی او حذف کند.
- جنبۀ بازی در کار کودک از جدی بودن آن ارجحیت دارد.
- آموزش فنون از حقوق کودکان است.
- میدان عمل برای تجربه و تمرین باید به روی کودک گشوده شود.
در وصول به این اهداف تلاش هایی که در این زمینه مورد نظرند بسیارند از جمله:
- معرفی کردن پول به عنوان وسیله ای جهت جبران ناگزیری ها، تسکین دردها، خیر و احسان
- وصول به اهداف عالی انسانی و حفظ آبرو و شرف
- نشان دادن این امر که هدف از اقتصاد و کار دوشیدن مردم استثمار آن ها، یافتن قدرت برای سلطه نیست
- ارائه طرق خرید و فروش های مشروع و حرمت ربا، کم فروشی، کم کاری
- در نظر داشتن تحول زمان و مقتضیات در امور اقتصادی
- سعی در ساختن فردی فعال، مثبت، علاقمند به کار و کوشش
- حفظ آزادی کودک در تماس با پدیده برای کشف و ارضای کنجکاوی مادام که این امر موجب وارد آمدن لطمه و صدمه ای بر او و دیگران نشود
- سعی در جلوگیری از ایجاد عقده در طریق وا داشتن کودک به کار و تلاش
- عدم اجبار او به صناعتی هرچند صحیح که طبع کودک بدان تمایل ندارد
- قرار دادن منع ها در حدی که کودک قادر به تحمل آن باشد
- عدم اصرار به این امر که کودک حتماً بر اساس روالی که خود تربیت یافته ایم تربیت بیابد
- تقویت روح کنجکاوی، ابداع، کشف، اختراع و...
- در کودک شروع کار از خدمات ساده در حد جابجا کردن وسایل، آب دادن به زمین، غذا دادن به پرندگان و حیوانات، استفاده از غرور طفل برای ساختن و به عمل آوردن آن.
منابع: مجله کودک، مقاله آموزش پس انداز و مدیریت اقتصادی برای کودکان، نوشته فروغ صراف زاده
مقاله اصولی در اهداف اقتصادی تربیت
مقاله تربیت اقتصادی در راستای تحقق تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، نویسنده: محسن ایمانی.